keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

Oudot, höpsöt, tyhmät, toimimattomat ja vaaralliset dieettineuvot

Aikaisimmat kesäkuntoon tavoittelijat alkavat olla jo liikkeellä kysellen dieettineuvoja, joten ajattelin helpottaa hommaa listaamalla kaikenlaisia outoja, höpsöjä, tyhmiä, toimimattomia ja jopa vaarallisia dieettineuvoja, joiden kokeilun voi suoraan jättää välistä. Neuvot on poimittu keskutelupalstoilta, facebook-keskusteluista, iltapäivä/naistenlehtien dieettiartikkeleista ja kyselinpä tuossa hetki sitten seuraajiltanikin, millaisia neuvoja he ovat saaneet. Ja pakko myöntää, että olen osaa näistä itsekin aikoinani tietämättömyyksissäni kokeillut.


1. Leivät pois/ vehnä pois/ pasta pois/ liha pois/...

Monesta paikasta luettu dieettiohje on jättää joku tietty yksittäinen ruoka-aine pois. On se sitten joku otsikossa mainittu tai vaikkapa peruna. Tätä neuvoa ei oikeastaan koskaan sen kummemmin perustella, miksi juuri kyseinen ruoka-aine pitäisi jättää pois. Itsekin toki liputan sen puolesta, että esimerkiksi ravintoaineköyhää vehnäleipää on turha puputtaa määräänsä enempää, mutta täyskielto ja välttely ilman todellista syytä, kuten ruoka-aineallergiaa, on hieman höpsöä. Pastan tai leivän syönti ei millään tavalla estä painonpudostusta, vaan kokonaisuus ratkaisee.

2. Paleo/ vhh/ kasvisruokavalio/ vähärasvainen ruokavalio/ välimeren dieetti

Yksittäinen ruokatrendi tai -filosofia ei ole ratkaisu painonpudotukseen. Se mikä on toiminut jollakin toisella, ei välttämättä toimi sinulla. Jollakin menee korkeista proteiinimääristä ruuansulatus tukkoon ja toinen taas ei millään pärjää matalilla hiilihydraateilla. Onkin hieman hassua, kun joku kyselee dieettivinkkejä, niin aina löytyy jonkun ruokafilosofian fanaattinen kannattaja, joka vannoo kyseisen tyylin nimeen ja haukkuu kaikki muut jollain tavalla huonoksi. Kaikkea voi toki kokeilla, mutta silloin täytyy osata kuunnella omaa kroppaansa, sopiiko tämä oikeasti minulle, eikä vaan pitäytyä dieetissä, jota paras kaveri tai joku muu uskottava henkilö suosittelee.

3. Vain yksi sallittu ruoka-aine/ kaalikeittodieetti/ mehudieetti/ salaattidieetti

Jos aiemmat neuvot olivat lähinnä höpsöjä, alkaa tämä mennä tyhmän ja jopa vaarallisen puolelle. Muutaman päivän kestävä yhden ravintoaineen dieetti on lähinnä tyhmää, mutta viikkoja tai kuukausia jatkuneena voi se altistaa vakaville ravintoaineiden puutostiloille ja sitä myöden yleiskunnon ja vastustuskyvyn heikkenemiselle. Monet hakevat jonkinlaista "boostia" tai alkusysäystä painonpudotukselle kaalikeitto/mehudieetillä tai vastaavalla, mutta itse en näe tässä mitään järkeä. Muutaman päivän nälkäkuuri ei vielä merkittävästi polta rasvaa, vaan paino putoaa lähinnä nesteiden poistuessa kehosta. Sen sijaan radikaali ruuan vähentäminen vaikuttaa jaksamiseen ja mielialaan merkittävästi voiden jopa vesittää dieettiaikeet kokonaan. 


4. Ateriankorvikkeet/pussikeittodieetit

Ei. Ei, ei ja ei. Aiotko loppuelämäsi syödä pussikeittoja? Toivottavasti et. Dieetillä voi nimittäin syödä aivan samaa ruokaa kuin mitä normaalistikin syöt, joten se on loppuelämän sijoitus opetella saman tien syömään monipuolisesti ja terveellisesti koostaen ateriat sellaisista terveellisistä ruoka-aineista, joista itse pidät. Aika yleistä on myös se, että ateriankorvikkeiden jälleenmyyjä mainostaa viestiketjussa tuoteen toimivuutta ja kuinka ihanaa ja mahtavaa on kun käyttää juuri tätä tuotetta X. Ei. Myöskään mikään yksittäinen tuote ei ole vastaus painonpudotukseen. Kukkaro kevenee ainakin enemmän kuin sinä. Kaupanpäälle saat vielä nälkäkiukun ja sekaisin menneen aineenvaihdunnan.

5. Syö alle 800/1200/1500 kcal päivässä

Todella monesti tuli vastaan, että tietämättä henkilöstä sen enempää, isketään saman tien neuvoksi jokin tietty kalorimäärä, jonka verran pitää päivässä syödä. Kaikista kauhistuttavin oli tuo alle 800 kcal päivässä, joka ei todellakaan riitä ylläpitämään edes aikuisen ihmisen peruselintoimintoja. 1500 kcal voi olla sopiva määrä melko pienikokoiselle ja todella vähän liikkuvalle henkilölle, mutta kukaan ei voi suoralta kädeltä toiselle kalorimääriä alkaa neuvoa. Kulutuksessa, aineenvaihdunnassa ja lähtötilanteessa on niin paljon eroja ihmisten välillä.

6. Yksi liikuntalaji ylitse muiden: uinti/zumba/kuntosali/...

Mikään yksittäinen liikuntalajikaan ei valitettavasti ole ylivertainen painonpudotuksen suhteen. Eri liikuntalajien välillä on toki eroja juoksun kuluttaessa esimerkiksi enemmän samalla matkalla kuin pyöräilyn, mutta tärkeämpää on se, että laji on sulle itselle mieluinen ja jaksat sitä harrastaa hyvillä mielin. Parhaiten terveyttä edistää monipuolinen liikunta. Aerobinen, pitkäkestoinen liikunta edistää sydämen- ja keuhkojen terveyttä ja lihaskuntoharjoittelu puolestaan ylläpitää tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä.


7. Hikoile mahdollisimman paljon

Ikävä kyllä hikoilun määrä ei ole mitenkään verrannollinen kulutettujen kaloreiden tai poltetun rasvan määrään. Hikoilu on kehon keino poistaa lämpöä. Lämpö syntyy lihassolujen mitokondrioissa, kun glukoosista vapautetaan energiaa soluhengityksessä. Jos menet juoksulenkille, kun ulkona on kylmä ja sinulla on vähän vaatetta päällä, lämpö siirtyy tehokkaasti kehosta pois ja et hikoile paljon. Jos juokset saman lenkin lämpöisemmällä kelillä tai vedät useamman vaatekerroksen päälle, hikoilet huomattavasti enemmän kehon yrittäessä poistaa lämpöä, joka ei siirry kehosta olosuhteista johtuen yhtä tehokkaasti pois. Kalorien kulutus riippuu siis tehdyn työn, ei hikoilun määrästä.

8. Sauno paljon ja älä juo nestettä

Tämä on suoraan sanottuna vaarallista ja logiikkakaan ei nyt oikein pelaa. Painonpudotus ei ole sama asia, kuin rasvaprosentin alentaminen. Nestehukassa paino kyllä putoaa, mutta kehosta poistuu nestettä, ei rasvaa. Nestehukka ei ole tavoittelemisen arvoinen eikä pysyvä tila, joten dieetille kannattaa lähteä vähän muilla keinoilla.

9. Älä syö ollenkaan/paastoa

Kyllä, tätäkin neuvotaan ihan tosissaan. Ensinnäkin, ilman ruokaa ihminen kuolee ennemmin tai myöhemmin. Tämä nyt on selvä. Painonpudotuksen näkökulmasta paastoamisessa ei ole järkeä, sillä aineenvaihdunta sopeutuu syömättömyyteen hyvin nopeasti hidastumalla. Ja tätähän painonpudottaja ei halua, sillä se tarkoittaa, että joudut syömään vähemmän ja vähemmän, että paino putoaa.


10. Salainen ase X

Tämä on milloin sitruunamehu aamulla tyhjään vatsaan, milloin viherpirtelö tai tietty jumppaohjelma. Edelleenkin, kokonaisuus ratkaisee. Viherpirtelö, sitruuna tai jumppaohjelma ovat kaikki varmasti terveellisiä, mutta ne eivät yksin selitä onnistunutta painonpudotusta. Näillä voi tosin olla suuri psykologinen vaikutus, jos henkilö tosissaan uskoo sitruunamehun auttavan painonpudotukseen, on hän muutenkin motivoinut ja dieetti etenee, vaikka tästä ei tieteellistä fysiologista näyttöä olisikaan.

Sen sijaan, että ainoastaan kumoan toimimattomia dieettivinkkejä, olen myös kirjoittanut blogipostauksen, jossa kerron, kuinka jokainen voi koota itselleen toimivan dieetin ja onnistua painonpudotuksessa. Olen muuten myös itse toteuttanut viime syksynä onnistuneen dieetin, josta kerron tarkemmin tässä kirjoituksessa.

Ootteko muuten tsekanneet Facebookissa sellaisen hyvinvointisivuston kuin Jenna Kuparinen? Kannattaa ihmeessä pistää seurantaan, sillä hän tuottaa hyviä terveysvinkkejä ja samantyylisiä terveysmyyttien kumoamispostauksia ilman mitään mainostusta, ihan omaksi iloksi!

Keväistä maaliskuuta kaikille! 🌱⛅

Ps. Tässä vinkiksi muita ruokaan ja syömiseen liittyviä postauksiani:

Kuvat: Pixabay (CC0)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti